There was an error in this gadget

zalora

15 February 2011

sAlAm Maulidur Rasul 1432H / 2011M









TO LOVE SOMEONE IS NOTHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE IS SOMETHING,
TO BE LOVED BY SOMEONE YOU LOVE IS EXCITING,BUT....

TO BE LOVED BY ALLAH IS EVERYTHING!!!








HAPPY VALENTINE??

ADE APE GN VALENTINE??


Faktanya:


1. Saint Valentine dijatuhkan hukuman mati pada 14 Februari 269 selepas masihi.
2. Nabi Muhammad lahir pada tahun 570 selepas masihi.



Kononnya Valentine's Day disambut sempena kematian paderi Kristian yang bernama Saint Valentine yang menentang Islam suatu ketika dahulu, dan oleh sebab itu kita dilarang (hukum aku tak tau..) untuk sambut Valentine's Day. 
Ade terjumpa beberapa nama "Valentine" kat dunia ni. 
Dan menurut sumber rasmi, Valentine's Day mula disambut selepas kematian seorang paderi Kristian yang degil sebab kawinkan jugak remaja/belia di Romania lepas Raja Romania mengharamkan perkahwinan sebab bila orang laki kawin, diorang taknak masuk tentera sebab taknak tinggalkan anak/bini kat rumah untuk perang. 
Dan sejak hari paderi Saint Valentine dibunuh kerana terkantoi kawinkan orang secara senyap senyap, dia dibunuh oleh raja Romania pada 14 Februari, dan sejak tu orang raikan hari kekasih sempena memperingati perjuangan Saint Valentine mengahwinkan orang pada zaman itu.


Saint valentine mati lebih kurang 200 tahun sebelum Rasulullah dilahirkan. 
So, perjuangan Saint Valentine yang berkenaan dengan Valentine's Day time tu memang takde kena mengena dengan Islam.
Jadi dari mana datangnya analogi-analogi yang Valentine tu menetang Islam suati ketika dahulu. 
Ak pun cari la nama Valentine yang lain yang mungkin ada kena mengena dengan Islam.
So,terjumpa la yang berkongsi nama yang sama:

1. Saint Valentine Berriochoa, of the Vietnamese Martyrs
2. Valentine Baker
3. Valentine Dencausse, French chiromancer in the first half of the twentieth century
4. Valentine Dyall
5. Valentine McGillycuddy
6. Alf Valentine
7. Anthony Valentine
8. Bobby Valentine, manager of Japanese baseball team Chiba Lotte Marines
9. Brian Valentine, Senior Vice President, Ecommerce Platform, Amazon.com
10. Bryan Valentine
11. Brooke Valentine
12. Carl Valentine


dan banyak lagi.. Tp takde pulak related dengan perjuangan menentang Islam.



it is wrong to celebrate it or what??